اهمیت سختی گیر :

از وقتی که بحث حذف یا تغییر سختی آب مطرح می باشد روش های گوناگونی برای حذف سختی از آب ارائه شده که می توان به روشهایی مانند اسمز مع ، تبادل یونی ، سختی زدایی مغناطیسی ، روش های حرارتی و. اشاره کرد. سختی گیر آب توسط روش ها و دستگاه های مختلفی انجام می شود که هریک دارای مکانیزم و اجزای تشکیل دهنده خاص خود هستند.

سختی گیرالکترونیکی

انواع مختلف سختی گیر :

ü     سختی گیر رزینی

ü     فیلتر کربن

ü     اسمز مع

ü     سختی گیر مغناطیسی

ü     سختی گیر الکترونیکی

سختی گیر رزینی :

سختی گیر رزینی یکی از انواع مختلف سختی گیرها می باشد که وظیفه آن حذف املاح اضافی موجود در آب و تبدیل آب به آب سبک و نرم است.بطور ساده با گرفتن سختی آب املاح موجود در آب کاهش پیدا می کند. سختی گیری آب به روش های مختلفی انجام می شود که بسته به شرایط می توانیم یکی از روش های بالا انتخاب و آن را به کار بگیریم. در حال حاضر سختی گیری آب به روش های سختی گیر مکانیکی، فیلترهای آب، سختی گیر فیزیکی و سختی گیر شیمیایی انجام می شود که این چهار دسته به 9 روش سختی آب را میگیرند. سختی گیرها با روش های مختلف سختی گیری کار می کنند که هم به عنوان سختی گیرخانگی می توان از آنها استفاده کرد و هم به عنوان سختی گیرصنعتی به کار گرفته می شوند. ولی رایج ترین سختی گیر در بازار سختی گیر رزینی یا همان سختی گیر یونی( سختی گیر مکانیکی ) است . گاهی دیده می شود که از کاندیشنر ها به عنوان سختی گیر استفاده می کنند.باید بدانید کاندیشنر ها نرم کننده هستند و سختی آب و مواد معدنی سخت را پاک نمی کنند. وظیفه اصلی کاندیشنر ها جلوگیری از چسبیدن مواد سخت به سطوح و ته نشین شدن آنهااست.

 

 

روشهای سختی گیری :

تنها سختی گیرها هستند که به وسیله روش های فیلتراسیون سختی آب از بین می برند. به طور کلی می توان گفت سختی گیرهای رزینی مواد معدنی کلسیم و منیزیم آب را پاک کرده، بنابراین آب با این روش نرم شده و سختی آن از بین می رود. همانطور که گفتیم سختی گیر ها عمل سختی گیری را  به سه روش زیر انجام می دهند:

سختی گیری مغناطیسی

سختی گیری شیمیایی

سختی گیری فیریکی

از این روش ها  معمولا برای نرم کردن آب و جلوگیری از ته نشینی رسوبات در سطح ها استفاده میشود.

روش دیگر از سختی گیری، سختی گیری به روش ، سختی گیر  رزینی است که این سختی گیر به شرح زیر عمل میکند. سختی گیر رزینی یون های سخت آب را به وسلیه تبادلات یونی حذف میکند. سختی گیر یون های کلسیم و منیزیم که عامل اصلی سختی آب هستند را با یون های سدیم جایگزین میکند و عملا سختی آب در این روش حذف میشود.

شاید برای شما این سوال پیش بیاید که اصلا چرا باید سختی آب را به وسیله دستگاه سختی گیر آب گرفت واصلا سختی چی هست تا چه مقدار سختی مناسب واستاندارد است ودهها سوال دیگر که در ادامه به بررسی این موضوع به اختصار می پردازیم.

زمانی که آب باران از سنگ ها عبور میکند و به سفره های زیر زمینی آب میپیوندد برخی از املاح موجود در سنگ های نرم را میشوید و در آب حل میکند و اینجاست که سختی آب  Hard water بوجود میآید.زمانی که املاحی چون مقدار زیاد ی نمک ، کلسیم ، مقداری ، آهن منگنز، آلومینیوم ، روی و منیزیم در آب جمع شود و مشکلاتی را چه در صنعت و چه در سلامت انسان پدید آورد اصطلاحا میگوییم آب سختی داردهمانطور که گفتیم این سختی مشکلاتی را برای افراد بوجود میآورد که باید این سختی به وسیله دستگاه های سختی گیر آب مانند سختی گیر رزینی گرفته شودهر چه املاح درون آب بیشتر باشد سختی آب بیشتر و بیشتر میشود اما برخی در مناطق سنگ های سختی چون گرانیت وجود دارد این سنگ ها به راحتی در آب حل نمیشوند و همین باعث میشود آب آن منطقه نرم تر باشد .

انواع سختی گیر به لحاظ شیرکنترل سختی :

سختی گیر تمام اتوماتیک :

سختی گیر اتوماتیک بعد از انجام سختی گیری از آب  با توجه به میزان سختی آب و مقدار مصرف می تواند برای احیای رزین برنامه ریزی تنظیم گردد که این کار با استفاده از شیرهای تمام اتوماتیک بدون نیاز به اپراتور صورت می پذیرد .  قیمت شیر های اتواماتیک معمولا 75 درصد از قیمت شیرهای سلو ولو همان سایز بیشتر است. اغلب مدلهای تایوانی بیشتر مورد استقبال قرار می گیرد. می توان گفت که شیر تمام اتوماتیک جریانی نسبت به شیرهای اتوماتیک زمان دار از نظر میزان شستشو و هدررفت آب، راندمان و صرفه اقتصادی بیشتری دارند.

سختی گیر نیمه اتوماتیک :

 

دستگاهی که روی آن شیر نیمه اتوماتیک یا سولو ولو بسته شده باشد و قابلیت برنامه ریزی برای ارسال دستور مکش و کارکرد را نداشته باشد سختی گیر نیمه اتوماتیک نام دارد. در این سیستم یک اپراتور به صورت مستمر باید در فواصل زمانی معینی نسبت به تغییر حالت شیر و انجام عملیات بکواش اقدام نماید.

 

 

اما چرا سختی آب برای انسان و صنعت ضرر دارد:

اگر ته کتری و یا سماوری که در خانه استفاده میکنید را ببینید متوجه سختی های رسوب کرده و ته نیشن شده خواهید شد و یا در کنار لوله های قدیمی رسوباتی از سختی موجود در آب دیده میشود. این رسوبات شاید در ته کتری مشکل خاصی وجود نیاورند ویا در تاسیسات خانگی خللی ایجاد نکنند اما در صنعت هایی که روزانه هزاران لیتر از سیستم تاسیساتشان عبور میدهند ممکن است باعث گرفتگی لوله ها و شوند موادی چون کربنات کلسیم، هیدروکسید منیزیم و سولفات کلسیم و اصولا بدلیل تجزیه گرمایی یون‌های بی‌کربنات بوجود می‌آیند و به سطح لوله ها ی داغ و مبدل های حرارتی میچسبند و باعث مسدود شدن بویلر ها و بسیاری از مسیر های آب میشوند. رسوبات ته نشین شده نه تنها مانع گرفتگی لوله ها و کم شدن فشار آب میشوند بلکه همانند عایق حرارتی عمل میکنند و مانع انتقال حرارت در کویل ها میشوند. و یا در سیستمم های تحت فشار منجر به انفجار های خطر ناک میشوند.


تامین تولیدتجهیزات صنعتی وتهویه مطبوع سختی ,گیری ,اتوماتیک ,انجام ,میکند ,میشود ,سختی گیری ,تمام اتوماتیک ,ü     سختی ,برنامه ریزی ,نیمه اتوماتیک منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

طلایی در زعفران در مورد خواص بخوانید تفریحی ghabar rooz پیش دبستانی ثارالله فرشید خزایی سایتی برای همه