مشاوره خانواده | روش هاي کار در روانشناسي باليني

 

در مشاوره خانواده و خانواده درماني ، هر يک از اعضاي خانواده به مانند عضوي از يک سيستم عمل مي کنند. برخي موارد، مشکلاتي پديد مي آيند که ساير اعضا را نيز دچار اذيت و آزار مي کند.

مراجعه به روان شناس کي ضروري است؟

درمان اختلال هاي رواني به اندازه درمان بيماري جسمي داراي اهميت است. حتي در برخي موارد جدايي اين دو از يکديگر امکان پذير نيست. البته که هر فشار رواني بيماري نيست و خيلي کم هستند افرادي که پس از يک بحران و فشار رواني به روانشناس مراجعه مي کنند.

همانند بيماري هاي جسمي ، اختلالات رواني هم افراد از طريق برخي داروها و تجربيات اطرافيان آنها به مدت چند روز نسبت به مدارا با بيماري پرداخته و سپس در صورت عدم بهبود به روانشناس رجوع خواهند کرد.

اولين قدم براي بهبود مشکل رواني، تشخيص زمان مراجعه به روانشناس از سوي فرد است. يعني او هنگام نياز خود به روانشناس مراجعه مي کند.

لذا افرادي به روانشناس مراجعه مي کنند که نسبت مشکلي که دارند آگاه هستند و روان درماني نيز براي همين افراد است. آنها مي دانند که مشکلشان چه چيزي است و يا مدت زيادي است که با آن مدارا کره اند و يا حتي با روش هاي ابداعي خود نيز توانسته اند با آن مقابله کنند. زماني که ديگر کنترل و حل اين مشکل از دست آنها خارج مي شود، زمان مراجعه به روانشناس رسيده است.

زماني مراجعه به روانشناس ضرورت دارد که افراد از حل مشکلات خودشان توسط خودشان عاجز هستند. مشکلات تمرکزي، اختلافات خانوادگي، روابط کاري با همکاران در محيط کار و دوستان مواردي هستند که افراد با وجود اجراي روش هاي خود براي رفع مشکلات پيرامون آنها، موفق به حل نشده و به مشاور خانواده ويا روانشناس آنلاين مراجعه مي کند.

 

روشهاي کار در روانشناسي باليني

روانشناسي باليني يکي از شاخه هاي روانشناسي است که به شناخت و درمان بيماري هاي رواني اختصاص دارد. به طوري کلي مراجعه به روانشناس براي افرادي است که در روابط خود با دنياي پيرامون دچار مشکل شده اند و نسبت به حل و فصل آن نيز عاجزند، لذا مراجعه به روانشناس تنها براي کساني نيست که اختلالات رواني شديدي دارند.

با اين حال بسياري از اوقات افراد در ايجاد تعادل ميان رابطه با اطراف خود سختي هايي را تحمل مي کنند که براي رفع آنها نياز به کمک ديگران است. اينگونه کمک ها داراي دامنه وسيعي نيز هستند.

کمک به افراد مي تواند در قالب يک گفت و گوي صميمي صورت بگيرد يا به صورت حمايت از او باشد و گاهي هم اين کمک بايد تخصصي انجام شود. در روانشناسي باليني براي حل مشکلات افراد، راه به شکل مختلف وجود دارد که براي هر مشکل و بيمار يکي و يا هر سه تاي آنها اجرا خواهد شد. در زير اين سه راه را تشريح کرده ايم:

روان درماني فردي

در روان درماني، بيمار و روان درمان تنها افراد حاضر در يک جلسه هستند. در اين جلسات فرد بيمار، با افکار و احساسات خود عميقا آشنا خواهد شد و علت وجودي آنها را نيز درک خواهد کرد. رابطه خود با ديگران را عميق تر بررسي خواهد کرد و به طور کلي شخصيت خود را بهتر خواهد شناخت. پس از اين مراحل مي تواند با کمک روان درمان بدون حالات منفي گذشته مانند، خستگي، ناتواني وخشونت، نسبت به رفع مشکل اقدام کند.

روند درمان در افراد بنا به مشکل آنها کوتاه و بلند است. روند درماني در اين نوع به گونه اي است که فرد بيمار چيزهاي جديدي را براي حل مشکلات مي آموزد. سرعت و کيفيت اين روند بر عهده فرد بيمار بوده و زوج درمانگر کسي است که چم و خم اين روند را به او ياد داده و حامي او خواهد بود.

روان درماني گروهي

نوع ديگري از روان درماني که براي مسائل پيشرفته تري استفاده مي شود.

به جهت تشخيص اينکه اين نوع درمان براي چه کساني کاربرد دارد، هر شخصي تعدادي جلسات روان درماني فردي را طي کرده و بعد به جمع افرادي که همان مشکل او را دارند، خواهد پيوست. در ادامه اعضا شرکت کننده در گروه به مرور به يکديگر نزديک شده حال اينکه هر يک از اعضا حمايت کنترل شده گروه را پشت سر خود دارد. اينگونه تمامي چيزهاي جديدي را که مي خواهد ياد بگيرد تا رابطه خود را با پيرامون خود بهبود ببخشد در تمرين با ديگران آنها را در خود نهادينه مي کند.

خانواده درماني

در خانواده درماني هر يک از اعضاي خانواده عضوي از اين سيستم هستند. آنها مشکلاتي را دارند که تحمل آنها برايشان طاقت فرسا شده است. با وجود پيگيري هاي آنها براي حل اين مشکلات، اما اکنون به مرحله اي رسيده که هر يک اعضا نسبت به حل مشکلات به وجود آمده، ناتوان هستند.

آنها با رفتارهايشان به جاي حل مشکل، آن را پيچيده تر مي کنند. لازم  به ذکر است که در اين پروسه، کسي به عنوان گناهکار شناخته نخواهد شد و مهم نيست که به وجود آورنده وضع فعلي چه کسي است. هدف اين است که هر يک از اعضا نقش و وظايف خود را شناخته و از طريق برنامه ريزي و بروز تغييرات، مشکلات حل و فصل شوند.

در اين نوع درمان، خانواده به عنوان سيستم حضور داشته و ياد مي گيرد که روش هاي جديد را همراه با نظم اجرا کند تا روابط نادرست فعلي از بين بروند.

آنها ياد مي گيرند به جاي آنکه مشکلات خود را توجيه کنند، براي حل آنها راهي دست و پا بکنند. در اين راه براي تسريع روند درمان بايد از حالات و رفتارها هر يک از اعضاي خانواده به شناخت و آگاهي کافي رسيد. در اين نوع درمان نسبت به مشکلات آموزشي و تربيتي والدين با فرزندان هم نسبت به ساير روش ها بيشتر پرداخته مي شود و راه هاي درماني براي حل مشکلات موجود در اين زمينه به هر يک از اعضاي خانواده ارائه خواهد شد تا با به کارگيري و استفاده آنها در پروسه درمان، از شرايط فعلي خارج شده و شرايط سابق و آرماني يک خانواده بانشاط و باانرژي بين اعضاي آن خانواده پديد بيايد.

جهت ارتباط با مشاورين مرکز مشاوره خانواده گپچه با ما در ارتباط باشيد.

 

منبع: https://tinyurl.com/y3bnawoh

 

 


دانلود رایگان خانواده ,درماني ,روان ,مشکلات ,درمان ,روانشناس ,روان درماني ,اعضاي خانواده ,روانشناسي باليني ,مشاوره خانواده ,خانواده درماني منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

بهترین و مفید ترین اطلاعات درمورد انواع فولاد دانلود رایگان حراست توسعه و نیشکر میرزا کوچک خان | طراح بهنام ممبینی آموزش شبکه و آموزش سیسکو پورتال و سایت تفریحی خبری ایرانیان مطالب کشاورزی در همه ی زمینه ها تیان ترک ناب دانلود